Projekt IVOŠ pokračuje pilotním ověřováním IVH ve výuce žáků 2. stupně partnerských základních škol

21. 12. 2010

V pátek 7. ledna 2011 se od 14.00 hodin uskuteční v prostorách Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci další pracovní setkání koordinátorů a metodiků projektu „IVOŠ - zvýšení kvality ve vzdělávání zavedením interaktivní výuky do škol" který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Projekt je zaměřen na zvyšování kvality ve vzdělávání prostřednictvím zavádění nových metod výuky s využitím multimediální techniky, efektivní využívání ICT při výuce všeobecně vzdělávacích a odborných předmětů 2. stupně základní školy.

Cílem pracovního setkání je shrnout dosavadní zkušenosti, výsledky a názory všech aktérů a účastníků projektu z probíhajícího pilotního ověřováním vytvořených IVH (Interaktivních Výukových Hodin) ve výuce žáků 2. stupně základních škol, ale také připravit podklady pro následné úpravy ŠVP ZV (Školních vzdělávacích programů Základního vzdělávání) partnerských základních škol jako logické vyústění jejich tříletého zapojení do projektu IVOŠ.

Pracovního setkání se zúčastní kromě řešitelského kolektivu vedeného hlavním manažerem projektu, proděkanem PdF UP Olomouc PhDr. Milanem Klementem, Ph.D., také 17. koordinátorů a všech 35 metodiků z jednotlivých zapojených partnerských základních škol, kteří v první části představí své dosavadní výsledky při pilotním ověřování vytvořených interaktivních výukových hodin v prostředí ActiveStudio 3. Druhá část pracovního setkání bude zaměřena na prezentaci dalších možností zakomponování interaktivních prvků počítačem a multimédii podporované výuky, ale především na otevřenou výměnu zkušeností a praktických poznatků z tvorby a implementace interaktivní výukové hodiny v jednotlivých předmětech do specificky strukturovaných školních vzdělávacích programů.

V současnosti má projekt IVOŠ za sebou dvě třetiny společné práce řešitelského kolektivu s partnerskými školami a úspěšně dospěl do bodu, kde je potřebné a nezbytné bilancovat dosavadní průběh realizace a objektivně zhodnotit přínos práce všech zainteresovaných pro rozvoj klíčových kompetencí žáků a dovedností pedagogů.

Do projektu, který je připraven a realizován v přímé návaznosti na strategii Olomouckého kraje v oblasti prosazování nových a inovativních metod ve vzdělávání je zapojeno více než 2000 žáků 2. stupně základních škol a 35 certifikovaných pedagogů základních škol ve městech, venkovském prostoru a problémových regionech Olomouckéhé kraje. Koncepce je rozdělená do klíčových aktivit (KA), aby bylo možno po celou dobu realizace projektu, který byl zahájen 1.3.2009 a bude probíhat do 30.9.2011, průběžně a objektivně porovnávat možnosti jednotlivých škol a také objektivně hodnotit vývoj podle jednotlivých stanovených indikátorů. Postupnou realizací jednotlivých KA dojde k rozvoji partnerství a vytvoření sítě vzájemně kooperujících a spolupracujících škol především v oblasti předávání a získávání vzdělávacích a metodických zkušeností.

Průběh projektu je rozdělen do celkem 5 klíčových aktivit. První KA byla zaměřena na teoretickou a praktickou přípravu, vzdělávání a závěrečnou certifikaci pedagogů jednotlivých partnerských škol. Cílem této části projektu bylo také srovnání a sjednocení materiálně technických podmínek škol pro realizaci následujících fází projektu. Ve druhé klíčové aktivitě, která probíhala od 30.9.2009 do 30.6.2010 jednotliví metodici postupně podle své aprobace a pod odborným vedením zkušených lektorů vytvořili celkem 20 interaktivních výukových hodin, do kterých zapracovávali nové výukové činnosti včetně tvorby modulových interaktivních výukových programů s důrazem na efektivnější a všestrannější využití informační a komunikační technologie (ICT) a interaktivních multimediálních didaktických pomůcek. Obsah a formy IVH si pedagogové volili v přímé návaznosti na školní vzdělávací program platný na své škole. Další KA projektu probíhající od 1.9.2010 je zaměřena na intenzivní praktické uplatňování vytvořených IVH ve výuce, jejich korekci v návaznosti na autoevaluaci metodiků a zpětnovazební podněty získané metodickým vedením a dotazováním žáků formou dotazníků. Poslední KA si klade za cíl komplexně a objektivně vyhodnotit celý průběh realizace projektu, dokončit kompletaci ucelené baterie interaktivních výukových hodin, aktualizovat ŠVP ZV a vytvořit funkční metodiku tvorby a implementace nových metod do výuky 2. stupně základní školy.

Hlavním cílem tohoto i všech dosavadních pracovních setkání a workshopů je objektivně vyhodnotit úroveň portfolií předkládaných IVH, posoudit jejich kvalitu a přínosnost pro výuku a vzdělávání na 2. stupni základních škol, vyhodnotit další etapu realizace projektu, podělit se o zkušenosti s pilotním zaváděním IVH do výuky. Jednotlivé zpracované a odborně kriticky posouzené IVH jsou pod přímou supervizí koordinátorů projektu, kterými jsou členové vedení jednotlivých partnerských škol pilotně testovány ve výuce, ale především postupně vytváří databázi interaktivních multimediálních výukových hodin, které jsou k dispozici i široké odborné veřejnosti na stránkách projektu http://ivos.upol.cz pro potřeby realizace této moderní výukové metody i na jejich školách.

Jedním z hlavních cílů projektu je zavedení nových výukových činností včetně tvorby modulových interaktivních výukových programů s důrazem na předměty jako anglický jazyk, český jazyk, matematika, fyzika, biologie a zeměpis, ale také zkvalitnění a zatraktivnění výuky jak žákům tak učitelům. Práce s moderními výukovými prostředky nabídne také jedinečnou možnost rozvoje klíčových kompetencí učitelů i žáků. Přínosem a přidanou hodnotou pro pedagogy bude získání nové odbornosti, rozšíření profesních dovedností, výrazné zlepšení podmínek pro přípravu a realizaci výuky, a v neposlední řadě také přístup do elektronické knihovny interaktivních výukových modulů. Žákům projekt nabízí možnost získávat poznatky z nejrůznějších populárních a trendových zdrojů, rozvíjet jednotlivé dovednosti nově, poutavě a samostatně řešit úkoly v návaznosti na individuální znalosti práce s ICT, efektivně a tvořivě využívat prostředky komunikace, nácvik různých způsobů mluveného projevu a v neposlední řadě také při týmové spolupráci organizovat společnou činnost a přijmout odpovědnost za vlastní práci. Všechny uvedené kompetence společně přispějí k širší adaptabilitě žáků při dalším studiu na středních školách.

PhDr. Milan Klement, Ph.D.

hlavní manažer projektu


Poslední změna 21. 12. 2010 13:54:28