SPOJUJEME ČESKO: Zvládnout pandemii koronaviru pomáhají inovace a moderní technologie

31. 03. 2020

Zdroj: Ministerstvo průmyslu a obchodu

  • Aby se zabránilo šíření pandemie koronaviru, vyhlásila vláda v České republice nouzový stav a přijala celou řadu mimořádných opatření.

  • Zvládnout vše pomáhají inovace a moderní informační a komunikační technologie.

  • Propojují se na nové otevřené platformě SPOJUJEME ČESKO.

Platformu SPOJUJEME ČESKO připravilo ministerstvo průmyslu a obchodu a agentura CzechInvest. Spolupracují na ní s ministerstvy zdravotnictví, obrany a dopravy, Úřadem vlády ČR, agenturou CzechTrade, Svazem průmyslu a dopravy, Česko Digital, řadou odborníků na open data, univerzitami, komunitami aj. Aktuálně je s ní mimo jiné spojena speciální informační linka 1212, systém Microsoft Teams pro on-line komunikaci zaměstnanců, chatboti na webu ministerstva zdravotnictví či ministerstva průmyslu a obchodu, aktivita Data proti COVID, díky níž se během jednoho dne mezi lidmi vybralo 10 milionů korun na plicní ventilátory, služba Nakup bezpečně, která má zlepšit zásobování obyvatel potravinami a mnoho dalších.

Příklad technologií, služeb a platforem aktuálně spojených s projektem SPOJUJEME ČESKO:

  • Koronavirus.mzcr.cz a chatbot Anežka - speciální web ministerstva zdravotnictví ke koronaviru s elektronickou robotickou „sestrou“ Anežkou, tedy chatbotem, který radí zejména ve zdravotních otázkách spojených s koronavirem
  • BusinessInfo.cz a chatbot - portál pro podnikatele a živnostníky ve správě agentury CzechTrade, kde jsou mimo jiné odpovědi na nejčastější dotazy a další informace. Ty si lze pustit i roboticky, chatbot spojený s FAQ z BusinessInfo.cz ke koronaviru na rozdíl od Anežky ještě nemá jméno. Zkusíte ho navrhnout? Děkujeme!  Pro úplnost: oba chatboti mohou fungovat současně, společně je lze nalézt na webu ministerstva průmyslu a obchodu na adrese www.mpo.cz.     
  • CovPoint.org - web, který provozuje agentura CzechInvest, kde se na jednom místě potkává nabídka a poptávka firem v souvislosti s ochrannými prostředky. Lze zde nabídnout produkty a služby státu nebo dalším společnostem a také poptávat pomoc od ostatních.
  • Chráním Tebe - známé osobnosti vysvětlují, proč je důležité nosit roušku.
  • Microsoft Teams - technologie pro on-line komunikaci zaměstnanců. Mimo jiné umožňuje sdílet dokumenty, chatovat, vytvářet seznamy, rozdělovat úkoly, ale také videokonference, které se dají využít pro porady i o velkém počtu účastníků.
  • Celostátní informační linka 1212 - má za cíl nejen sjednotit krizovou komunikaci všech resortů, ale také snížit nápor tísňových linek 112 a 155. Díky 1212 se počet volání na čísla záchranářů a policistů snížil o 15 %. Linku nejdřív obsluhovali zaměstnanci resortů a řada dobrovolníků, nyní ji spravují profesionální operátoři. K dispozici mají centrální informační manuál s nejčastějšími otázkami a odpověďmi ke koronaviru z různých oblastí, který vznikl díky spolupráci jednotlivých resortů.   
  • Digitální/interaktivní karta - každý si ji může stáhnout do telefonu. Průběžně se v ní aktualizují všechny klíčové informace, které s pandemií koronaviru v ČR souvisí. 
  • Data proti COVID - jde o aktivitu českých technologických firem a IT nadšenců. Poslední úspěch? Během jednoho dne se mezi lidmi vybralo 10 milionů korun na plicní ventilátory.
  • NakupBezpecne.cz - možnost, jak si rychle a jednoduše zřídit on-line obchod s potravinami postavený na technologii, kterou poskytla společnost Rohlik.cz. Malé obchody na ní bezplatně dostanou technologie velkých online prodejců a zmírní tak riziko nákazy zaměstnanců. To vše s cílem zlepšit zásobování obyvatel potravinami.
  • Mobilní aplikace Záchranka - nouzové „červené tlačítko“, které si lze naistalovat v chytrém telefonu, zadat vaše osobní údaje a v případě nouze rychle přivolat Zdravotnickou záchrannou službu a Horskou službu. Stiskem jednoho tlačítka současně voláte i odesíláte informace o poloze i další.
  • sBazar.cz - speciální stránka, kde si lidé jako na tržišti mohou navzájem vypomoct například hlídáním dětí, šitím roušek, nošením potravin apod. Díky konkrétní nabídce a poptávce si mohou i jednotlivci jednoduše koupit, co potřebují.
  • Pomoc sousedům - dobrovolníci pomáhají seniorům. Kdokoliv se může registrovat v některé z dobrovolnických sítí nebo na obecním úřadě a pomáhat tak seniorům například s nákupem, informovaností apod. Registrované dobrovolnictví snižuje riziko, že akce zneužijí „šmejdi“, kteří často nabízejí nepotřebné a předražené věci či služby. 
  • Dáme roušky - interaktivní mapa, kde lze nalézt a propojit ty, co nabízejí látky s těmi, co šíjí roušky a těmi, co roušky potřebují. 

Další subjekty se do platformy SPOJUJEME ČESKO, která je ve správě agentury CzechInvest a vznikla díky týmu CovPoint, postupně zapojují. Jde o otevřený rozcestník technologií, služeb a platforem, které se spojily v boji s pandemií koronaviru. Aktuálně se chystá třeba propojení s přehledem projektů v rámci Czech Rise up, technologický transfer, COVID-19 indikativní test aj. Potvrzuje se tak, že efektivní využívání moderních informačních a komunikačních technologií je cestou, která byla už dříve velmi důležitá a v Česku dobře nastartovaná. Nyní za nouzového stavu je naprosto klíčová.


Poslední změna 31. 03. 2020 11:59:09