Datové schránky po 10 letech

18. 11. 2019

Před deseti lety, 2009, spustilo Ministerstvo vnitra ostrý provoz datových schránek. Od té doby informační systém neustále vylepšuje, a přispívá tak k efektivnějšímu fungování veřejné správy. 

Datové schránky umožňují občanům, podnikatelům i firmám posílat úřadům i od nich přijímat oficiální úřední korespondenci online. Prostřednictvím datových schránek spolu také, namísto papírových dokumentů, komunikují úřady. Statisícům občanů tak odpadá povinnost běhání po úřadech a někdy i několikahodinové čekání ve frontách. Zásadní pro rozvoj datových schránek bylo také napojení na Portál občana a eObčanku.

V letošním roce totiž došlo hned k několika úpravám, zejména k napojení informačního systému datových schránek na národní identitní autoritu, což umožnilo přihlašování eObčankou. Datové schránky také dostaly novou podobu, která zjednodušila jejich ovládání jak z počítače, tak z tabletu či mobilu. V červnu 2019 MV představilo mobilní aplikaci Mobilní klíč, která umožňuje jednoduché přihlášení a bezpečné využívání datové schránky z mobilu, bez nutnosti zadávat složitá hesla.

Do budoucna připravuje MV dle náměstka Strouhala možnost zřízení datových schránek z Portálu občana plně dálkovým přístupem a okamžitě prostřednictvím eObčanky. Dosud bylo možné schránku zřídit pouze prezenční účastí na kontaktním místě veřejné správy nebo odesláním ověřené žádosti.

Nově tedy bude možné na dálku zřídit datovou schránku na žádost fyzické osobě a podnikající fyzické osobě, znepřístupnit schránku na vlastní žádost, opětovně zpřístupnit schránku či požádat o vydání nových přístupových údajů.

Datové schránky šetří státu miliardy korun ročně. Celková investice do celého systému je zhruba 3,5 miliardy korun, stát však od jejího spuštění ušetřil jen na poštovném na 14 miliard korun.

Zdroj: MVCR


Poslední změna 18. 11. 2019 08:24:14