Členské státy dosáhly shody ohledně doby odkladu pro dodatečnou montáž tachografů

Zdroj: International Road Transport Union (IRU) (www.iru.org)

V návaznosti na výzvu IRU, která vycházela z jasných důkazů, že značný počet dopravců není kvůli zpoždění při přechodu na inteligentní tachografy verze 2 (G2V2) připraven od 1. ledna pokračovat v přeshraničním přepravě, doporučila Evropská komise, aby členské státy EU uplatnily dvouměsíční přechodné období od 1. ledna 2025 do 28. února 2025. Během tohoto přechodného období nebudou dopravcům, kteří dosud svá vozidla dodatečně nevybavili, hrozit sankce. Místo toho bude vyvinuto úsilí o další zvyšování jejich povědomí o požadavku na modernizaci.

Členské státy EU se na schválení tohoto odkladu shodly na mimořádném zasedání Výboru pro silniční dopravu, které se konalo tento týden. Cílem tohoto opatření je pomoci dopravcům a výrobcům vypořádat se se zpožděním při modernizaci a minimalizovat narušení přeshraniční dopravy a dodavatelských řetězců v EU.

Raluca Marian, ředitelka IRU pro prosazování zájmů v EU, uvedla: „Toto rozhodnutí je pro průmysl zásadní a včasné a my děkujeme komisaři Tzitzikostasovi za to, že hned na začátku svého mandátu prokázal silné vedení a pragmatismus, když souhlasil s tím, že se členské státy sejdou na tomto zasedání, aby přijaly tak důležité rozhodnutí. Tím, že se Komise a členské státy EU zabývaly řešením problémů, s nimiž se provozovatele dopravy potýkají a kteří prokázali nebývalou schopnost mobilizace, aby splnili zákonné lhůty, prokázaly, že jasně chápou zásadní úlohu mobilního a logistického řetězce při udržování evropské ekonomiky v pohybu.“

„Odkladné období nejen podpoří dodržování předpisů, ale také zajistí mobilitu v EU a nepřerušený tok přeshraničních dopravních služeb. Toto rozhodnutí odráží vyvážený a konstruktivní přístup a poskytuje dopravcům potřebný čas na modernizaci vozidel při zachování kontinuity dodavatelského řetězce,“ dodala.

 

Co to znamená pro odvětví:

  • Provozní kontinuita: Je zajištěno, že vozidla budou moci pokračovat v přeshraničním provozu během odkladného období, čímž se zabrání narušení dodavatelských řetězců v EU.
  • Podpora dodržování předpisů: Dopravci získají dodatečný čas na modernizaci vozidel a zároveň si zachovají přístup na klíčové trhy.
  • Spolupráce v odvětví: Posiluje se spolupráce mezi provozovateli, dílnami a zákonodárci s cílem účinně plnit legislativní požadavky.

IRU je i nadále plně odhodlána podporovat provozovatele dopravy při plnění požadavků na modernizaci.

Dopravní výbor EK tímto však vydal jen doporučení pro kontrolory, aby místo pokut poskytovali dopravcům vysvětlení o nutnosti výměny tachografu a rozšiřovali tak jejich povědomí. Jako doporučení to nemá žádnou právní váhu a pokud se kontrolor rozhodne to netolerovat, pak je toto plně v jeho kompetenci.